Præsentation af børnehuset

Familierne i Hyldegården repræsenterer vores område i Gladsaxe og vi har mange forskellige kulturer og baggrunde i huset.

Når vi modtager familier i Hyldegården har vi en særlig modtagelsesramme, hvori vi skaber rum og tid til at barnet bliver knyttet til personalet - i denne periode er vi også særligt opmærksomme på at den enkelte familie føler sig knyttet til os. Vi afholder modtagelsessamtaler med forældre før barnet starter, så vi i fællesskab vurderer, hvad der er den bedste indsats for de enkelte familier. Og for at sikre, at forældre og personale får et rum sammen, inden personalet primært fokuserer på at skabe en tilknytning og tæt kontakt med barnet.

Vi arbejder med "Den styrkede pædagogiske læreplan" hver eneste dag, hele dagen igennem. Det betyder at vi har fokus på hvert enkelt barns udviklingspotentiale og at vi skaber gode læringsmiljøer i fællesskaber - igennem leg.

Alle daginstitutioner i Gladsaxe har minimum 70 procent uddannede pædagoger ansat i alle børnehuse for at understøtte og sikre høj pædagogfaglig kvalitet.

I Gladsaxe arbejder vi med Didaktisk Anvendt Pædagogik (DAP) som tager udgangspunkt i 6 læreplanstemaer  indenfor personlige, sociale kompetencer, sprog og kommunikative kompetencer, krop og bevægelse, natur og naturfænomener samt kultur og kulturelle udtryksformer.

Hver formiddag har vi struktureret og pædagogisk planlagt projektarbejde med alle børn, ud fra deres udviklingsniveau: Hver eftermiddag skaber vi læringsmiljøer, hvor børnene kan lege videre med deres optagetheder indenfor de forskellige læreplanstemaer.

Vores overordnede mål:

• At skabe en hverdag præget af idræts- og bevægeglæde blandt børn og voksne, som inspirerer til læring og udvikling.
  • At skabe rammerne for at alle børn kan udvikle et rigt og nuanceret sprog
  • At skabe trygge rammer for et godt barneliv gennem høj social trivsel.
  • At skabe et inspirerende og udviklende miljø, hvor det enkelte barn bliver set og respekteret af nærværende voksne.
  • At børnene oplever at de har verdens bedste børnehus, hvor de bliver set og hørt